A public relations tevékenység tervszerű és tartós erőfeszítése egy vállalkozásnak azért, hogy egy szervezet és környezete között, a vélemény és a viselkedés befolyásolásával kölcsönös megértést, jóakaratot építsen ki és tartson fenn. A PR megteremti az egyetértést értékesítő és vevő között. Az egyetértések kialakítása nélkül lehetetlen értéket átadni, lehetetlen értékesíteni.
Bármilyen erőfeszítés, bármekkora költség hiábavaló a marketingben, a hirdetésekben és az értékesítésben, a kidolgozott PR nélkül. Mivel nincsenek rendben az értékesítéshez vezető út alapjai, ezért csak a nagy számok törvényében bízhatunk, vagy az árrés nélküli eladásban.
Építened kell egy történetet, amit mások követni tudnak, ez lesz a PR-od alapja. Márkát, céget, értékesítést csakis kizárólag történetekkel tudsz felfuttatni. Ezek nélkül sem jövőd nincs, ami felé haladsz, sem múltad, amit megfelelően ápolsz és tovább adsz másoknak.
Hazánk üzleti életében, mivel a rendszerváltás után egy erőteljes keresleti piac alakult ki, ezért pusztán reklámokkal el lehetett érni a potenciális vevőket. Termékek, szolgáltatások előnyeinek a hangsúlyozásával mindig sikerült vevőt szerezni. Így javarészt a PR-t, - amit sok helyütt csak média kapcsolatokként értelmeznek - annak kidolgozását átugrották, s ennek a hiánya nem is jelent meg akkor az üzletmenetben. A gazdasági válság azonban ezek nélkül az alapok nélkül, a kínálati piacon rendkívül nehézzé tette az értékesítést. A vállalkozások túlnyomó részének nem maradt más eszköze a marketingben csupán az ár akció. Az egyetértések kialakítása nélkül, ugyanis csakis ezzel lehet elérni a vásárlókat.
Mit jelent a saját Public Relations?
„Tudatnunk kell kik vagyunk mielőtt előnyös üzletet ajánlunk.” A legtöbb honlapon elérhető „Cégbemutató” és „Rólunk”, „Üdvözöljük” típusú szöveg, viszont teljesen alkalmatlanok erre. Ezeknek a szövegeknek a felépítése vagy az előnyök, vagy a szakmai múlt és szolgáltatások, termékek felsorolása. Ezt egészítik ki a referenciák, mint az érvelés következő fázisa, esetleg vevői értékelések, amik sokszor ellenőrizhetetlenek (fotó + szöveg). Ezekkel a történetekkel, pedig lehetetlen azonosulni, még egy cégnél dolgozó embernek is.
A személyes kapcsolatok azért működnek, mert lehetősége van a másik félnek megismerni a mi történetünket, s így a bizalom kiépülésének is van tere. Amennyiben egy vállalkozás pusztán a személyes kapcsolatokra épül, az azt jelenti, hogy a termék és szolgáltatás nem életképes, mert inkább minket vettek meg, semmint, amit árulunk. Ez korlátokat is épít körénk, mert a vevőink a barátaink, de nem elkötelezett vásárlók, akik minden körülmények között akarják a szolgáltatásunk.
A PR célja
ugyanis, hogy a megfelelő célcsoportnak,
sőt ma már személyre szabva minden vevőnknek külön-külön, a legjobb
üzenetet fogalmazzuk meg. S ehhez elengedhetetlen a jó történet, aminek a részesei lehetnek a vásárlóink.
Sarkosan szemléltetve mit jelent ez, a férfiak inkább futballmérkőzéseket néznek, a hölgyek pedig filmsorozatokat. Amennyiben egy új mérkőzés következik, s nyomon követünk egy csapatot, semmi pénzért ki nem hagynánk, sőt egy rosszul sikerült év sem tántorít el attól, hogy a következő évben szurkoljunk a csapatunknak. S ezt a futball iránti szenvedélyt már lehet, hogy két generáció óta örököljük.
A feleségek, barátnők jó része viszont ma sem érti, hogy mi izgalmas lehet abban, hogy másfél órán keresztül 22 férfi kergeti a labdát. Ennek a női verziója, amikor a férfiak nem értik, hogy mit lehet minden este egy buta történeten nézni, eléggé sablonos jelenetekkel, színészi munkával. A férfiak a futball történet vásárlói, a hölgyek az esti sorozatoké, s mindig nyomon követik annak eseményeit, ezért egy új taktikára, egy új játékosra vagy egy új fordulatra, szereplőre a sorozatban, mindig vevők leszünk.
A jól megfogalmazott PR nemcsak kifelé működik!
Az a kérdés, hogy a mi vevőink követik-e a mi történetünket, s akarják e annyira, hogy a változó kínálatunkat, folyamatos szolgáltatásainkat megvegyék. A reklám, az Önpromóció ezt nem tudja helyettesíteni. Sőt a túlzott reklám és akciók azt az üzenetet közvetítik, hogy bajban vagyunk. A legfontosabb információs források mindig a történetek lesznek, amiknek részei vagyunk, valamint ugyanígy figyelünk mások véleményére. S ezeket kell a PR szabályai szerint folyamatosan építeni.
Így figyelembe kell venni a PR-t az üzletmenetben, sőt most azonnal, akár visszafelé is meg kell teremteni az alapjait. A PR épít ugyanis igazán, a PR a hosszútávú stratégiánk, ezért bár időben lassú, a reklám kampányok, pedig azonnal el akarnak adni, mégis PR nélkül a reklámra fordított pénzünk nagy részét valóban kidobjuk az ablakon. A reklámban éppen emiatt pozicionálni kéne, ez segíti a PR tevékenységet. A bizalmat és hitelességet építem fel a PR-al, ezért tudok egyetértést kialakítani a vevőimmel. A márkát, terméket, szolgáltatást csakis sztorikkal tudom felfuttatni. A márka mögött viszont kell az ember, aki érdekel másokat. Ez a személyesség is a bizalom része. Legyen ez cégvezető, a márka arca, vagy bármi más, a PR-ban az emberre kíváncsiak ugyanúgy, mint a személyes kapcsolatoknál. Steve Jobs és az Apple, Bill Gates és a Microsoft, csakhogy két PR-al felépített márkát említsünk.
A PR, a Public Relations időbeli folyamat, s nem gyors akció!
A PR-nál, az üzeneteknél és akiknek szólni kívánok, létre kell hozni a termék és életkor létrát. Folyamatosan azt kell erősíteni a létra fokainak megfelelően, ami az emberek tudatában már kialakult kép rólunk. Természetesen ehhez kell egy pozitív kép, ha nincs ilyen, akkor előbb ezt kell megteremteni. A márkámat, a cégemet nem tudom máshogy a megfelelő pályán tartani.
A PR időbeli, lassan építkezik, verbális műfaj, a reklám vizuális. A váltakozó képek egy honlap fejlécében, ezért már reklám, s lehet, hiteltelenít így minden alatta lévő szöveget. A PR másokra irányítja a figyelmet, a reklám önmagára. A PR költségkímélő.
Eddig még nem gondoltál rá, de a válság valójában felerősítette, hogy nincs felépítve az üzletkötésig vezető lépések sora és soha nem gondoltál arra, mert mindenki csak különböző marketing megoldásokkal, technikai lehetőségekkel ostromolt, hogy az alapokkal, az első lépéssel, a PR-al van a gond!
Építsük újra a történeted, hogy minél többet értékesíthess, s rengeteg követőt szerezzen a vállalkozásod!
MI segítünk az üzleti alapok, a PR, Public Relations megvalósításában, rendeljd meg hozzá könyvünket /E-Book/!
A PR Könyvünk részletesen kifejti a céges Public Relations valóban használható és jövedelmező megoldásait!
A könyvet E-Book formájában kapod meg egyedi kóddal. A tudás ugyanis érték, a tudás felépítése, egy könyv megírása rengeteg idő, tanulás és költség. A szerzői jog megsértése, pedig bűncselekmény, ugyanolyan lopás, mintha elkötné az autóm valaki. Sose sajnálj befektetni Önmagadba, a tudásodba!
Amennyiben erre most nincs lehetőséged kövesd nyomon blogunk, személyre szabott tanácsaink, amit emailben küldünk el, abból is számos fontos információt megtudsz a PR-ral kapcsolatban. Köszönöm, hogy Te is az etikus üzlet híve!A tanulmányban leírtak üzletépítésednek az alapjait jelentik, hiszen a jó közönségkapcsolat, a vásárlókban a termékkel, szolgáltatással kapcsolatos megértés kialakítása az első lépcső, ami az Értékesítéshez, egy vállalat Tartós Fejlődéséhez vezet!